Welke gegevens moet ik aanleveren als kandidaat-huurder?

Voordat je huurder van een woning wordt, ben je kandidaat-huurder. We hebben eerst nog wat gegevens van je nodig, voor we de woning aan je verhuren. Als kandidaat-huurder van een woning krijg je een e-mail waarin staat wat je moet inleveren:

  • Een historisch uittreksel Basis Registratie Personen (BRP)  
    Dit is een document van je gemeente, hierop staan alle personen uit je huishouden. Het mag niet ouder zijn dan drie maanden. Let op: als je het historisch BRP online opvraagt bij de gemeente, moet je in het aantekenveld aangeven dat het een uittreksel voor een woningcorporatie is. Belangrijk: bij een incomplete BRP kan het zijn dat we de woning niet aan je toewijzen.  
    Let op: als je binnen Amsterdam verhuist, heb je geen uittreksel nodig. Wij vragen dit dan voor je aan. We willen wél een origineel BRP ontvangen als het gaat om een geheim adres of als je niet uit de gemeente Amsterdam komt.
  • LET OP: als je zo’n uittreksel nodig hebt en gaat zoeken via Google, kom je snel terecht bij bedrijven die dit voor je kunnen regelen. Zo’n bureau vraagt echter een bedrag voor de bemiddeling, en bij de balie van het gemeentehuis moet je nog een keer betalen voor het uittreksel zelf. Extra kosten van zo'n bureau zijn zonde en niet nodig. We raden dit af.
  • Inkomensverklaring: de laatste inkomensverklaring die je hebt van jou en - als die er zijn - je partner of huisgenoten. Voor meeverhuizende kinderen hoeft dit niet. Een inkomensverklaring vraag je op bij de Belastingdienst. Let op: wij accepteren alleen het originele digitale bestand dat de Belastingdienst je heeft gestuurd. 
  • Verhuurdersverklaring: Hierin verklaart degene bij wie je nu huurt, dat je een 'goede huurder' bent. Je vraagt dit op bij de verhuurder waarvan je nu huurt. 

Regio Almere: in dit formulier lees je welke documenten wij van je nodig hebben als je een voorlopige aanbieding voor een woning in de regio Almere hebt ontvangen. Hier staat ook hoe je de documenten naar ons verstuurt.

Regio Amsterdam: de Alliantie regelt de huisvestingsvergunning bij het afsluiten van een nieuw huurcontract. 

Regio Almere en de Gooi en Vechtstreek: een huisvestingsvergunning heb je hier niet nodig.

Neem contact met ons op

Heb je een vraag en wil je contact met ons opnemen? Je kunt ons bereiken via Mijn Alliantie, de chat, WhatsApp en de telefoon. Ook kun je een afspraak maken om langs te komen op een van onze kantoren. We helpen je graag verder!